Recensie Poëzie Paleis
Perfect voor de ‘inspiratieloze docent’, een actieve leerling en goed voor de basisbehoefte autonomie. Ik zal eerst even uitleggen hoe het werkt. In het menu kies je bij educatie voor voortgezet onderwijs en voilà: de creatieve lesideeën staan voor je klaar. Ik vind het een hele leuke site, zowel voor de docent als de leerling. Bij iedere lesbrief staat beschreven voor welk niveau deze is bestemd en welk onderwerp er in dat lesidee centraal staat. Een docent kan dus snel zien of een lesidee geschikt is voor de klas. Daarnaast kan de docent ook leerlingen op de website laten surfen naar een geschikt lesidee bij hun onderwerp in de klas. Op deze manier geeft de docent de touwtjes uit handen en hebben de leerlingen meer autonomie. De leerder is op veel verschillende manieren zeer actief en vooral creatief bezig met poëzie, wat natuurlijk erg bevorderlijk is voor de motivatie en poëzie aantrekkelijker maakt. Ieder lesidee is anders en dat maakt het leuk.
Ook worden er leerproducten naar buiten gebracht, want de lesbrieven hebben duidelijke doelen en deze worden ook aangegeven. De leerder leert de theorie door middel van het toepassen en dat is heel effectief: ‘twee in één’.
Wat betreft de opbouw van een lesidee krijgen de leerlingen eerst uitleg over de theorie en daarna uitleg over hoe de leerlingen de theorie gaan toepassen in de praktijk. Die uitleg wordt stapsgewijs aangeboden.
Er wordt helaas geen feedback gegeven op het eindresultaat. Echter, dat zou ook erg moeilijk zijn, want leerlingen maken veel zelf. Bij ieder lesidee is het daarom aan de docent om de leerlingen feedback te geven of te beoordelen.
Differentiëren is moeilijk, omdat de lesideeën beschreven staan voor bijvoorbeeld havo onderbouw of vwo onderbouw. De docent zou zelf kunnen differentiëren in de opbouw: in havo 1 stapsgewijs de opdracht laten maken met theorie en havo 3 de theorie zelf laten opzoeken of één of twee stappen over te slaan.
Ik ben positief verrast door deze website en raad iedere docent zeker aan om hier eens mee te experimenteren. Dat ga ik uiteraard ook zelf doen op mijn stageschool.
Reacties
Een reactie posten