Een digitale kijk- en luisteropdracht
Het onderdeel spreken, kijken, luisteren is ideaal om digitale leermiddelen in te zetten in je les. Om het voor leerlingen interessanter te maken, kun je kiezen voor een opdracht waarbij de actualiteit betrokken wordt bij de opdracht.
Voor een havo 1 klas bedacht ik een actieve, interessante digitale kijk- en luisteroefenopdracht. Het onderwerp van de les is 'een nieuwsprogramma bekijken'. De theorie die daarbij aansluit gaat over de manier waarop een nieuwsprogramma verdeeld is (opening, middenstuk, slot, uitsmijter) en de '5w+h-vragen' om je informatie over het nieuwsprogramma compleet te maken.
Voordat je begint met de opdracht activeer je de voorkennis van de leerlingen. Je voert een kort gesprekje met de leerlingen over wat er gaande is in de wereld, wat er op dit moment in het nieuws is. Wat weten zij er allemaal al van? Vervolgens bekijken de leerlingen op www.uitzendinggemist.net de laatste aflevering van het NOS Journaal. Tijdens het kijken maken zij aantekeningen over wat hen opvalt, hoe zij denken dat het programma is opgebouwd, welke onderwerpen aan bod komen, en beantwoorden zij de vijf wat en hoe vragen. Laat de leerlingen dit vervolgens in tweetallen een paar minuten bespreken en voer daarna weer een klassengesprek. Welke onderwerpen kwamen aan bod in de kern? Hoe is het programma opgebouwd? Welke informatie werd gegeven in de inleiding, kern en het slot? Was er een 'uitsmijter' op het einde?
Dit is een opdracht die aansluit bij het niveau van een havo 1 klas. Je kunt een nieuwsprogramma voor ieder niveau eigenlijk gebruiken en daar je eigen theorie aan koppelen met kijk- en luistervragen voor de leerlingen.
Voor een havo 1 klas bedacht ik een actieve, interessante digitale kijk- en luisteroefenopdracht. Het onderwerp van de les is 'een nieuwsprogramma bekijken'. De theorie die daarbij aansluit gaat over de manier waarop een nieuwsprogramma verdeeld is (opening, middenstuk, slot, uitsmijter) en de '5w+h-vragen' om je informatie over het nieuwsprogramma compleet te maken.
Voordat je begint met de opdracht activeer je de voorkennis van de leerlingen. Je voert een kort gesprekje met de leerlingen over wat er gaande is in de wereld, wat er op dit moment in het nieuws is. Wat weten zij er allemaal al van? Vervolgens bekijken de leerlingen op www.uitzendinggemist.net de laatste aflevering van het NOS Journaal. Tijdens het kijken maken zij aantekeningen over wat hen opvalt, hoe zij denken dat het programma is opgebouwd, welke onderwerpen aan bod komen, en beantwoorden zij de vijf wat en hoe vragen. Laat de leerlingen dit vervolgens in tweetallen een paar minuten bespreken en voer daarna weer een klassengesprek. Welke onderwerpen kwamen aan bod in de kern? Hoe is het programma opgebouwd? Welke informatie werd gegeven in de inleiding, kern en het slot? Was er een 'uitsmijter' op het einde?
Dit is een opdracht die aansluit bij het niveau van een havo 1 klas. Je kunt een nieuwsprogramma voor ieder niveau eigenlijk gebruiken en daar je eigen theorie aan koppelen met kijk- en luistervragen voor de leerlingen.
Reacties
Een reactie posten